Palóc Piros Vándorút
( A térkép Mohora és Herencsény között "torzit",ugyanis Nógrádmarcal északra esne ami "kimaradt".
Elnézést a pontatlanságért később pótolva lesz.)
Nagyoroszi MÁV áll. induló – Horpács – Érsekvadkert – Mohora – Nógrádmarcal - Herencsény – Buják –Ecseg – Kozárd – Pásztó MÁV áll. tartó piros sáv jelzés.
Vándorút hossza :80 km (+3km tepkei kitérő)
Figyelem: Herencsény -Buják - Ecseg - Kozárd között a turistajelzések még hiányoznak,az útvonal bejárásához a Cartographia 2011-es Cserhát térképe ajánlott!
A PALÓC PIROS VÁNDORÚT TÖRTÉNETE
Kezdjük az útvonal „végéről”.
A vándorút elődjének története a XX. sz. elején kezdődik. Feltehetően pásztói turisták (Ágasváry Lajos, Stolmár Viktor irányításával) festették fel
Mátraszőlős MÁV mh. – Mátraszőlős – Garábi nyereg – Felsőtold – Hollókő – Dobogó-tető -Cserhátszentiván - Buják - Szirák Útvonalon.
A Hollókő - Dobogó tető - Nógrádsipek - Bányai oldal - Mohora útvonalat feltehetően a II.világháború után festették fel a Hollókő - Sziráki szakasz egyidejű törlésével ,módosításával.
Szent István Vándorlás túra térképrészlete 1938
Piros azért lett, mert a Szent István vándorlás túra idején (1938, Ágasvár – Vándor-forrás – Hasznos – Pásztó – Barát-hát – Bableves csárda – Hármas-forrás – Ecseg – Buják – Sas-bérc - Nógrádkövesd stb. útvonalon) a kék szín már foglalt volt.
1965 Cserhát turistatérkép részlet
60-as évek elején Pásztó – Barát-hát között a kék sáv jelzés kék keresztre módosult. Az országos kék-sáv „folyamatos”, mindenkori változása miatt kellett a 70-es évek végén a piros sáv is tovább változott. Erre jó bizonyíték a Másfélmillió lépés Magyarországon című film cserháti epizódja. Tehát a piros Mátraszőlős és Garábi nyereg közt kék keresztre, a Garábi-nyereg és Garáb közt kék négyzetre változott. Garáb – Felsőtold közt törölték a jelzést.
A 80-as évekre Felsőtold – Hollókő – Nógrádsipek- Bányai-oldal – Mohora szakaszra zsugorodott. Később a Felsőtold – Hollókő – Nógrádsipek – Bányai-oldal közt fonódó pirosat is megszüntették.
Az 1995-ös Cserhát térkép megjelenése idején merült fel a gondolat, hogy a Bányai-oldal – Nagykő – Mohora közti „torzó” szakaszt kiegészítsük nyugat felé Mohora – Érsekvadkert – Horpács – Nagyoroszi MÁV állomásig (a térképen szaggatottal jelezve, későbbi megvalósítással). 1999-re gödöllői turisták segítségével a kis részben módosult útvonalon a szakasz felfestődött.
Tíz év múltán a bujáki HM erdészetnél is „oldódott” a hangulat a térséget átjáró turistákkal szemben, ezért pont jókor jött az új Cserhát térkép készülődése. A CSBT-vel (Cserhát Baráti Társaság) összefogva Bányai oldal – Haraszti templom – Herencsény – Artehusa-forrás – Sas-bérc – Buják – Ecseg – Kozárd – Barát-hát – Pásztó útvonalon befejezzük ennek a történetnek a végét. Herencsény – Kozárd között még van mit csinálni.
Sajnos, a történet végére mai napig nem tehetünk pontot, de azért reméljük, mihamarabb megtörténik ez is.
2013. január
A vándorút szakasz leírásai
I. Szakasz
Nagyoroszi MÁV áll. hu.wikipedia.org/wiki/Nagyoroszi –
Horpács – www.horpacs.hu/mikszathkuria.html -
Derék-pataki-Víztározó – Forróka – Érsekvadkert -ersekvadkert-multidezo.qwqw.hu/ -
Gát-hídja kereszt (Lókos part)- Lókos part S sáv elágazó - Vadkerti erdő S sáv elágazó - Nósa hegy- Vörös lapos- Divény-Tamás völgy – Műút –
Mohora,vasúti átjáró(Máv mh) - www.mohora.hu/www/falutortenet.html - Nagy-kő - Nógrádmarcal,Kerek domb - hu.wikipedia.org/wiki/N%C3%B3gr%C3%A1dmarcal#cite_ref-1#cite_ref-1 - Bányai-oldal - piros sáv csatlakozás - Országos kéktúra elágazó
Jelzés:
I.Szakasz hossza: 35 km
Szintkülönbség: 500 m
Felfestve:1999.
Karbantartó: -
Felújítva:2010 október-november Nagyoroszi - Bányi oldal (I.szakasz)
Felújítók:Gyöngyök Útja,NMTSZ
Megjegyzés:Biztonsággal járható
II.szakasz
Bányai-oldal piros sáv csatlakozás - Országos kéktúra elágazó - Haraszti templom – Herencsény herencseny.hu/?page_id=2 -Vörösi gazdák ,Keresztje - Liszkó puszta,Kereszt - Artehusa forrás – Sas-bérc,Kilátó -Tanösvény- Buják - www.bujak.hu/hun/
Jelzés:
II.Szakasz hossza: 22 km
Szintkülönbség:340m
Felfestve:
Karbantartó:
Felújítva:
Megjegyzés: Térképen jelezve,"Tervezett" megjegyzéssel
Terepen Bányai oldal - Herencsény közt lefestve Táv: 6 km szintkülönbség 0 m
Sas-bérc - Piros rom(Bujáki-vár elágazó) közöt fehér alapon zöd cserfalomb jelzéssel (tanösvény) jelezve.
III.szakasz
Buják - Bujáki-kereszt - Bokri-kereszt – Ecseg - ecsegisk.hu/ecseg_tortenete.htm – műút- Kozárd - www.kozard.hu/cms/index.php - 2122 sz.-es út - Barát-hát -OK találkozás (Tepkei-kilátó igazoló pont) - Farkasordítói elágazó - Tepke puszta -21-es sz. út- Pásztó MÁV áll. www.paszto.hu/?q=koszonto
Jelzés:
III.szakasz hossza: 22 km
Szintkülönbség: 500 m
Karbantartó:
Felfestők NMTSZ,ZUTE,PSzSE
Felújítva:
Megjegyzés:Terepen Kozárd - Pásztó között felfestve 2010 (12 km)
Térképen:Buják-Ecseg között "TERVEZETT" megjegyezéssel.